Wat is kwaliteit?

Kwaliteit is een groot begrip

Wat is kwaliteit? Kwaliteit is een groot begrip. We kunnen er lange abstracte gesprekken over voeren. Wij houden het liever eenvoudig. Hoe? Door onze blik op kwaliteit op te splitsen in vijf perspectieven. Deze perspectieven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en ook goed afzonderlijk te gebruiken.

Wij bekijken onderwijskwaliteit vanuit vijf perspectieven: focus op leerlingen, focus op ambities, focus op kwaliteit, focus op relaties en focus op verbinding. We zetten daarbij het waarderingskader in als middel om richting te geven aan de onderwijskwaliteit. In een serie artikelen lichten we elk van deze perspectieven toe en omschrijven we waarom ze een centrale rol spelen in Waardeer je kwaliteit. We geven hieronder een korte overview van de vijf perspectieven, met een doorklik naar een uitgebreidere toelichting.

Kwaliteit is iets groots. Als je focust op één dimensie, zie je geen diepte. Hoe dat precies in elkaar zit, vertellen we je graag in een waarderingsgesprek. Lees meer over een waarderingsgesprek.

Vijf perspectieven

Wij onderscheiden de volgende vijf perspectieven

Focus op leerlingen

Dit perspectief laat zien dat je onderwijskwaliteit nooit los kunt zien van de leerlingen. Je wilt de school zijn die zij nodig hebben. Leerlingen uit een grote stad hebben vaak een andere achtergrond dan leerlingen van het platteland. Het onderwijs op een geweldige kleine dorpsschool is in een grote stad wellicht helemaal niet passend. Voor de kwaliteit van een school is de focus op leerlingen  daarom het eerste perspectief. Lees meer….

Focus op ambities

Dit perspectief zegt dat onderwijskwaliteit onlosmakelijk verbonden is met ambities. Wat heeft deze school nodig en wat wil je bieden? Het kan zijn dat je in de praktijk dingen goed doet, maar dat je op basis van je ambities toch wilt doorontwikkelen. Voor de kwaliteit van een school is de focus op ambitie daarom het tweede perspectief. Lees meer….

Focus op kwaliteit

Dit perspectief zegt dat je bij kwaliteit in het onderwijs nooit om de maatschappelijke opdracht en de kaders vanuit de wetgeving heen kunt. De kernfuncties en het waarderingskader gebruiken wij daarom als kritische informatiebron. De ambities voor goed onderwijs voor de leerlingen van een bepaalde school moeten zich verhouden tot de wettelijke kaders. De focus op kwaliteit is daarom het derde perspectief. Lees meer….

Lees hieronder meer over de laatste twee perspectieven

Wat is kwaliteit

Focus op relaties en focus op verbinding

Focus op relaties

Dit perspectief zegt dat de bepalende factor in het onderwijs de mensen zijn die op school werken. Kwaliteit is mensenwerk en dat betekent dat het belangrijk is om te kijken naar de identiteit en competenties van de mensen. Wanneer de relaties binnen het team en de samenwerking niet ondersteunend zijn, zal de gezamenlijke ambitie voor deze leerlingen niet voldoende worden gerealiseerd. De focus op relaties is daarom het vierde perspectief. Lees meer….

Focus op verbinding

Dit perspectief zegt dat het cruciaal is om samen tot een duidelijke en gedragen werkwijze te komen. Hier gaat het enerzijds om afspraken en anderzijds om professionele ruimte om de kwaliteit elke dag een stukje te verbeteren. Wanneer ondanks alle ambities en positieve energie in het team onvoldoende concrete afspraken worden gemaakt, loopt het proces vast en lekt de energie weg. De focus op verbinding is daarom het vijfde perspectief. Lees meer….

Wil je meer weten?

Wil je meer weten? Dan kun je altijd doorklikken op de links hierboven. Misschien vind je het wel fijner om er even over door te praten. Laat dan hiernaast je gegevens achter, dan bellen wij je terug en maken we een afspraak. Doorgaans doen we dat binnen twee werkdagen.

Vul hier onder uw gegevens in

Deze website is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

Zij zijn al geïnspireerd

Wat anderen van ons vinden

  Henri Verheij

Een heldere praktische training over het waarderingskader. Het zet je op scherp, laat je reflecteren en levert je concrete en bruikbare handvatten voor jouw school. Prachtige materialen meegeleverd. Aanrader!!

Henri Verheij (interim directeur PO)

Loes Post

Deze training was een van de meest waardevolle trainingen die ik heb bijgewoond sinds ik werk in het onderwijs. Hoe vaak ik mensen tegen kom in het onderwijs die geen tot weinig zicht hebben op het waarderingskader, vind ik verbazingwekkend. Deze training raad ik dan ook iedereen aan, omdat het een fijne, leuke manier is om hier meer over te weten te komen. Het spel wat je meekrijgt is heel veelzijdig en biedt de mogelijkheid om ook anderen in dit onderwerp te enthousiasmeren. De training zelf was goed verzorgd en geregeld; een echte meerwaarde!

Loes Post (Teamleider PC Hoofdcollege- MAVO)

Rene van Eijk

Ik heb in de loop der jaren veel cursussen en 'eendaagsen' mogen volgen en vaak kwam ik erachter dat de kwaliteit te wensen overliet. Deze dag echter niet: kwaliteit over kwaliteit, beter kan je het niet hebben.

Rene van Eijk (interim directeur)

Angele van der Star Een super praktische training om vanuit spelvorm met je team of bestuurder, optimaal te (leren) communiceren over de eigen schoolse onderwijskwaliteit. De training en het spel bieden een handvat om inhoudelijk kennis te nemen van het onderwijsinspectiekader en geven je tegelijkertijd zicht op de stand van zaken van de onderwijskwaliteit van je school. Blinde vlekken worden zichtbaar waardoor je gezamenlijk de dialoog kunt voeren over de gewenste kwaliteitsontwikkeling en het effect daarvan op de leerlingen.


Angele van der Star (interim directeur/ bestuurder)