Focus op verbinding

Focus op verbinding

Focus op verbinding draait erom dat onderwijskwaliteit levend is. Het is altijd in beweging, inspireert, groeit en plant zich voort in de school. Om te overleven is verbinding nodig en daarom focussen we ons bij onderwijskwaliteit op het versterken van die verbindingen

Een rijdende trein

De onderwijskwaliteit van dit moment komt altijd ergens vandaan en gaat altijd ergens naartoe. Het is dus een rijdende trein. We willen natuurlijk dat de trein de goede richting heeft en dat de juiste mensen in de trein zitten. Om een trein goed op de rails te houden zijn er dwarsbalken bevestigd. Die zorgen voor verbinding. Op school hoort helder te zijn welke dwarsbalken ervoor zorgen dat de trein niet ontspoort. Welke concrete afspraken zijn nodig om de onderwijskwaliteit te waarborgen? En hoe houden we de kwaliteit levend? Dat heeft alles te maken met prioriteiten stellen en overzicht houden.

80-20 principe

Er bestaat een 80-20 principe rond de gezamenlijke werkwijze en de eigen invulling op school. 80 procent van de resultaten worden bereikt door de 20 procent doorgaande lijn waar we ons samen aan verbinden. De overige 80 procent heeft dus te maken met dagelijkse keuzes die leerkrachten maken in het vertalen van die principes naar hun klas. Zo hebben teams gelukkig vaak gezamenlijke ideeën over goed onderwijs. De vertaling daarvan staat dikwijls in een ‘Zo-doen-wij-het-bij-ons-op-school’-document. Toch kan het zijn dat er wordt afgeweken van de schoolafspraken. Want er kan wijsheid (of een omstandigheid) zijn om van de afspraken af te wijken. Wat goed is, want dan past de professional maatwerk toe. Het is wel van belang dat teamleden hiervan op de hoogte zijn en dat de afwijking tijdelijk is, anders komt de verbinding in gevaar.

Eigen invulling

Ons advies is om leerkrachten vooral te vertellen wat ze moeten bereiken en minder hoe ze dat moeten doen. Als onderwijsprofessional heb je dus veel ruimte voor eigen invulling om je onderwijs te vernieuwen en te verbeteren, zolang je de algemene afspraken maar in het oog houdt. In de teams is ruimte genoeg voor samensturing.

Vasthouden en loslaten

‘Structure needs passion to grow; passion needs structure to survive’ (Start with why, Simon Sinek). Je ziet dat er een delicate balans is tussen structuur en passie. Het is vaak lastig deze balans goed te vinden. Afwisselend leidt dit tot teveel loslaten of te stevig vasthouden. De sleutel ligt in het anders vasthouden: samen zeggen wat we samen doen en samen doen wat we samen zeggen. Blijf met elkaar in verbinding door te delen en het onderwijskundige gesprek goed te voeren. Zo wordt het onderwijs elke dag een beetje beter.

Zij zijn al geïnspireerd

Wat anderen van ons vinden

  Henri Verheij

Een heldere praktische training over het waarderingskader. Het zet je op scherp, laat je reflecteren en levert je concrete en bruikbare handvatten voor jouw school. Prachtige materialen meegeleverd. Aanrader!!

Henri Verheij (interim directeur PO)

Loes Post

Deze training was een van de meest waardevolle trainingen die ik heb bijgewoond sinds ik werk in het onderwijs. Hoe vaak ik mensen tegen kom in het onderwijs die geen tot weinig zicht hebben op het waarderingskader, vind ik verbazingwekkend. Deze training raad ik dan ook iedereen aan, omdat het een fijne, leuke manier is om hier meer over te weten te komen. Het spel wat je meekrijgt is heel veelzijdig en biedt de mogelijkheid om ook anderen in dit onderwerp te enthousiasmeren. De training zelf was goed verzorgd en geregeld; een echte meerwaarde!

Loes Post (Teamleider PC Hoofdcollege- MAVO)

Rene van Eijk

Ik heb in de loop der jaren veel cursussen en 'eendaagsen' mogen volgen en vaak kwam ik erachter dat de kwaliteit te wensen overliet. Deze dag echter niet: kwaliteit over kwaliteit, beter kan je het niet hebben.

Rene van Eijk (interim directeur)

Angele van der Star Een super praktische training om vanuit spelvorm met je team of bestuurder, optimaal te (leren) communiceren over de eigen schoolse onderwijskwaliteit. De training en het spel bieden een handvat om inhoudelijk kennis te nemen van het onderwijsinspectiekader en geven je tegelijkertijd zicht op de stand van zaken van de onderwijskwaliteit van je school. Blinde vlekken worden zichtbaar waardoor je gezamenlijk de dialoog kunt voeren over de gewenste kwaliteitsontwikkeling en het effect daarvan op de leerlingen.


Angele van der Star (interim directeur/ bestuurder)