Focus op leerlingen

Focus op leerlingen

In jullie school draait het om jullie populatie. De kenmerken van de leerlingen die jullie op school hebben, zijn bepalend voor de vraag wat goed onderwijs op jullie school is. Wat hebben deze kinderen nodig om met gelijke kansen – of beter – in de maatschappij hun plaats te vinden? Voor een deel van de scholen is hier een verandering van mindset nodig. Jullie populatie is namelijk niet hetzelfde als jullie doelgroep. Bij je doelgroep gaat het er om de ‘soort’ leerlingen op school te krijgen waar jullie van houden.  Bij populatie gaat het er om te houden van de ‘soort’ leerlingen die jullie op school krijgen.

Voor wie zijn jullie eigenlijk school?

Dat betekent dat het nodig is om de populatie goed te kennen en ook de omgeving waarin de leerlingen opgroeien. Het is belangrijk om de instroom van jonge leerlingen en ook de zij-instroom goed te monitoren. Jullie populatie verandert voortdurend. Het gaat alleen vaak zo geleidelijk dat het niet direct opvalt. De kans bestaat dat je een school wordt die is afgestemd op leerlingen die er feitelijk niet meer zitten. Wellicht mopperen de leraren dan dat het onderwijs met deze leerlingen niet werkt. En misschien is dat ook wel precies de situatie: het is nodig om het onderwijs opnieuw af te stemmen op de populatie. Het kan zelfs zijn dat jullie daarvoor andere leraren nodig hebben.

Waarderingskader en populatie

De populatie is ook van belang bij het toepassen van het waarderingskader. Afhankelijk van de populatie zijn bepaalde delen extra van belang en andere juist minder. Het is goed om dat scherp in beeld te hebben. Als jullie daarin de juiste keuzes maken, is het waarderingskader een goed hulpmiddel om de bij jullie leerlingen passende onderwijskwaliteit te realiseren. Bijvoorbeeld vorm te geven aan de opdracht in OP3: De leraren tonen hoge verwachtingen van alle leerlingen.

Samengevat

De focus op leerlingen helpt om te waarderen hoe het onderwijs is afgestemd op de leerlingenpopulatie. De uitkomsten van die waardering helpen ons bij het richtinggeven aan de onderwijsontwikkeling. We ondersteunen scholen in het organiseren van hun onderwijs rond de kenmerken van hun leerlingen. Zo groeien ze in basiskwaliteit en krijgt de school ruimte om hun idealen voor deze leerlingen vorm te geven.

 

 

Zij zijn al geïnspireerd

Wat anderen van ons vinden

  Henri Verheij

Een heldere praktische training over het waarderingskader. Het zet je op scherp, laat je reflecteren en levert je concrete en bruikbare handvatten voor jouw school. Prachtige materialen meegeleverd. Aanrader!!

Henri Verheij (interim directeur PO)

Loes Post

Deze training was een van de meest waardevolle trainingen die ik heb bijgewoond sinds ik werk in het onderwijs. Hoe vaak ik mensen tegen kom in het onderwijs die geen tot weinig zicht hebben op het waarderingskader, vind ik verbazingwekkend. Deze training raad ik dan ook iedereen aan, omdat het een fijne, leuke manier is om hier meer over te weten te komen. Het spel wat je meekrijgt is heel veelzijdig en biedt de mogelijkheid om ook anderen in dit onderwerp te enthousiasmeren. De training zelf was goed verzorgd en geregeld; een echte meerwaarde!

Loes Post (Teamleider PC Hoofdcollege- MAVO)

Rene van Eijk

Ik heb in de loop der jaren veel cursussen en 'eendaagsen' mogen volgen en vaak kwam ik erachter dat de kwaliteit te wensen overliet. Deze dag echter niet: kwaliteit over kwaliteit, beter kan je het niet hebben.

Rene van Eijk (interim directeur)

Angele van der Star Een super praktische training om vanuit spelvorm met je team of bestuurder, optimaal te (leren) communiceren over de eigen schoolse onderwijskwaliteit. De training en het spel bieden een handvat om inhoudelijk kennis te nemen van het onderwijsinspectiekader en geven je tegelijkertijd zicht op de stand van zaken van de onderwijskwaliteit van je school. Blinde vlekken worden zichtbaar waardoor je gezamenlijk de dialoog kunt voeren over de gewenste kwaliteitsontwikkeling en het effect daarvan op de leerlingen.


Angele van der Star (interim directeur/ bestuurder)