Teamtraining Waarderingskader Leraren

Teamtraining Waarderingskader Leraren

Doelgroep en inhoud

De Teamtraining Waarderingskader Leerkrachten is bedoeld voor onderwijsteams. In het werken aan onderwijskwaliteit is het voor leerkrachten belangrijk om ook de spelregels van die onderwijskwaliteit te kennen. Het waarderingskader is daarvoor een mooi hulpmiddel. Deze training plaats onderwijskundige gesprekken (of eindeloze discussies) in een nieuw kader. Dat geeft richting en ruimte.

Wat gaan we doen?
In ons traject Waarderingskader in de vingers hebben wij een groot aantal werkvormen uitgewerkt. Deze kunnen binnen de school gebruikt worden om het waarderingskader op een inspirerende manier eigen te maken. Voor de Teamtraining Waarderingskader Leerkrachten zijn dit de werkvormen rond de hoofdvragen voor goed onderwijs, een werkvorm met de standaard Pedagogisch-didactisch handelen (OP3) en een werkvorm met de standaard Schoolklimaat (VS2). In de training laten we de samenhang in het kader zien en voeren we het onderwijskundig gesprek gericht op de kern van goed onderwijs. De training bestaat voor meer dan de helft van de tijd uit actieve gespreksvormen.

Wat levert dat op?
Met deze training investeren jullie in expertise binnen het team m.b.t. standaarden eigen voor het eigen handelen als leerkracht. Het geeft jullie helderheid in wat de kaders zijn en waar de professionele ruimte ligt. Het geeft enthousiasme en richting in de verbetering van de eigen onderwijskwaliteit. Bovenal draagt het bij aan dagelijks beter onderwijs voor de leerlingen.

Praktische informatie over de training

Praktische informatie

Datum en locatie
Deze training wordt in overleg gepland op een bij de school passend moment, bijvoorbeeld tijdens een teamoverleg of studiedag.

Tijdsduur
De teamtraining duurt (ruim) 1,5 uur

Kosten
De kosten voor de teamtraining bedragen €595,- (incl. btw en excl. reiskosten) uitgaande van maximaal 20 personen. Voor grotere groepen komen we met meerdere trainers. De meerkosten zijn afhankelijk van de teamgrootte.

Programma Academie
Deze training is in onderdeel van ons aanbod voor interne Academies bij het traject Waarderingskader in de vingers.

Trainers
De teamtrainingen worden gegeven door Jelle Admiraal en Marco König. Zij hebben als (interim)-schoolleiders beiden jarenlange ervaren in het met onderwijsteam werken aan onderwijskwaliteit.

Zij zijn al geïnspireerd

Wat anderen van ons vinden

  Henri Verheij

Een heldere praktische training over het waarderingskader. Het zet je op scherp, laat je reflecteren en levert je concrete en bruikbare handvatten voor jouw school. Prachtige materialen meegeleverd. Aanrader!!

Henri Verheij (interim directeur PO)

Loes Post

Deze training was een van de meest waardevolle trainingen die ik heb bijgewoond sinds ik werk in het onderwijs. Hoe vaak ik mensen tegen kom in het onderwijs die geen tot weinig zicht hebben op het waarderingskader, vind ik verbazingwekkend. Deze training raad ik dan ook iedereen aan, omdat het een fijne, leuke manier is om hier meer over te weten te komen. Het spel wat je meekrijgt is heel veelzijdig en biedt de mogelijkheid om ook anderen in dit onderwerp te enthousiasmeren. De training zelf was goed verzorgd en geregeld; een echte meerwaarde!

Loes Post (Teamleider PC Hoofdcollege- MAVO)

Rene van Eijk

Ik heb in de loop der jaren veel cursussen en 'eendaagsen' mogen volgen en vaak kwam ik erachter dat de kwaliteit te wensen overliet. Deze dag echter niet: kwaliteit over kwaliteit, beter kan je het niet hebben.

Rene van Eijk (interim directeur)

Angele van der Star Een super praktische training om vanuit spelvorm met je team of bestuurder, optimaal te (leren) communiceren over de eigen schoolse onderwijskwaliteit. De training en het spel bieden een handvat om inhoudelijk kennis te nemen van het onderwijsinspectiekader en geven je tegelijkertijd zicht op de stand van zaken van de onderwijskwaliteit van je school. Blinde vlekken worden zichtbaar waardoor je gezamenlijk de dialoog kunt voeren over de gewenste kwaliteitsontwikkeling en het effect daarvan op de leerlingen.


Angele van der Star (interim directeur/ bestuurder)