Focus op kwaliteit
Focus op kwaliteit
Als we de focus op kwaliteit leggen, voeren we veel gesprekken waarin we praten over wat nu eigenlijk goed onderwijs is. Vaak komen in deze gesprekken persoonlijke visies op tafel. Dat is goed, want daardoor ga je elkaars drijfveren ontdekken. We komen dan ook tot de ontdekking dat onze persoonlijke visies niet altijd matchen.
Waarderingskader
Het waarderingskader verwoordt wat in de Nederlandse maatschappij wordt vastgesteld als ‘goed onderwijs’. Het waarderingskader bevat de spelregels voor goed onderwijs. De keuzes die je op school maakt worden – als het goed is – bepaald door deze spelregels. De verschillen tussen de persoonlijke visie op goed onderwijs bekijken we daarom in het licht van het waarderingskader. Vaak is dit ook een antwoord op discussies die vaak terugkomen in het team.
Op de hoogte
Voor een goede doorgaande lijn in de onderwijskwaliteit is het belangrijk dat iedere professional op de hoogte is van de spelregels uit het waarderingskader. Het is onze ervaring dat dit in de praktijk vaak niet het geval is en dat deze kennis slechts bij een enkeling aanwezig is, meestal bij schoolleiding. Hierdoor weet lang niet iedereen binnen welke kaders zich het speelveld bevindt. Onze persoonlijke visies vallen vaak buiten de kaders. Het is goed deze visies te omarmen, maar ga er pas energie in steken wanneer de basiskwaliteit op orde is.
Op een school in het midden van het land werkte een aantal leerkrachten met een prachtige visie op leren. Er werden hulpmiddelen bedacht, werkvormen en lessenreeksen. Maar helaas was de teleurstelling groot toen bleek dat de basiskwaliteit niet op orde was.
Prioriteiten
Door het waarderingskader als meetinstrument te gebruiken, stuur je op onderwijskwaliteit. Je stelt de juiste prioriteiten en helpt leerkrachten om zelfstandig hun onderwijs te verbeteren en op elkaar af te stemmen. Focus op kwaliteit is dus erg belangrijk.
Meer weten over hoe je dit kunt toepassen? Kijk dan nu op onze trainingspagina.