Focus op kwaliteit

Focus op kwaliteit

Als we de focus op kwaliteit leggen, voeren we veel gesprekken waarin we praten over wat nu eigenlijk goed onderwijs is. Vaak komen in deze gesprekken persoonlijke visies op tafel. Dat is goed, want daardoor ga je elkaars drijfveren ontdekken. We komen dan ook tot de ontdekking dat onze persoonlijke visies niet altijd matchen.

Waarderingskader

Het waarderingskader verwoordt wat in de Nederlandse maatschappij wordt vastgesteld als ‘goed onderwijs’. Het waarderingskader bevat de spelregels voor goed onderwijs. De keuzes die je op school maakt worden – als het goed is – bepaald door deze spelregels.  De verschillen tussen de persoonlijke visie op goed onderwijs bekijken we daarom in het licht van het waarderingskader. Vaak is dit ook een antwoord op discussies die vaak terugkomen in het team.

Op de hoogte

Voor een goede doorgaande lijn in de onderwijskwaliteit is het belangrijk dat iedere professional op de hoogte is van de spelregels uit het waarderingskader. Het is onze ervaring dat dit in de praktijk vaak niet het geval is en dat deze kennis slechts bij een enkeling aanwezig is, meestal bij schoolleiding. Hierdoor weet lang niet iedereen binnen welke kaders zich het speelveld bevindt. Onze persoonlijke visies vallen vaak buiten de kaders. Het is goed deze visies te omarmen, maar ga er pas energie in steken wanneer de basiskwaliteit op orde is.

Op een school in het midden van het land werkte een aantal leerkrachten met een prachtige visie op leren. Er werden hulpmiddelen bedacht, werkvormen en lessenreeksen. Maar helaas was de teleurstelling groot toen bleek dat de basiskwaliteit niet op orde was.

Prioriteiten

Door het waarderingskader als meetinstrument te gebruiken, stuur je op onderwijskwaliteit. Je stelt de juiste prioriteiten en helpt leerkrachten om zelfstandig hun onderwijs te verbeteren en op elkaar af te stemmen. Focus op kwaliteit is dus erg belangrijk.

Meer weten over hoe je dit kunt toepassen? Kijk dan nu op onze trainingspagina.

Zij zijn al geïnspireerd

Wat anderen van ons vinden

  Henri Verheij

Een heldere praktische training over het waarderingskader. Het zet je op scherp, laat je reflecteren en levert je concrete en bruikbare handvatten voor jouw school. Prachtige materialen meegeleverd. Aanrader!!

Henri Verheij (interim directeur PO)

Loes Post

Deze training was een van de meest waardevolle trainingen die ik heb bijgewoond sinds ik werk in het onderwijs. Hoe vaak ik mensen tegen kom in het onderwijs die geen tot weinig zicht hebben op het waarderingskader, vind ik verbazingwekkend. Deze training raad ik dan ook iedereen aan, omdat het een fijne, leuke manier is om hier meer over te weten te komen. Het spel wat je meekrijgt is heel veelzijdig en biedt de mogelijkheid om ook anderen in dit onderwerp te enthousiasmeren. De training zelf was goed verzorgd en geregeld; een echte meerwaarde!

Loes Post (Teamleider PC Hoofdcollege- MAVO)

Rene van Eijk

Ik heb in de loop der jaren veel cursussen en 'eendaagsen' mogen volgen en vaak kwam ik erachter dat de kwaliteit te wensen overliet. Deze dag echter niet: kwaliteit over kwaliteit, beter kan je het niet hebben.

Rene van Eijk (interim directeur)

Angele van der Star Een super praktische training om vanuit spelvorm met je team of bestuurder, optimaal te (leren) communiceren over de eigen schoolse onderwijskwaliteit. De training en het spel bieden een handvat om inhoudelijk kennis te nemen van het onderwijsinspectiekader en geven je tegelijkertijd zicht op de stand van zaken van de onderwijskwaliteit van je school. Blinde vlekken worden zichtbaar waardoor je gezamenlijk de dialoog kunt voeren over de gewenste kwaliteitsontwikkeling en het effect daarvan op de leerlingen.


Angele van der Star (interim directeur/ bestuurder)