Introductie DISC voor schoolleiders en teams
Kijk eerst eens in de spiegel
Aan het eind van deze introductie heb je een goed beeld van wat DISC kan betekenen voor jou als schoolleider en voor de samenwerking in jouw team. Het levert je direct nieuwe inzichten voor een constructieve interactie van je collega’s. Je kunt de inschatting maken op welk moment het waardevol is om hier met je team dieper op in te gaan.
Kwaliteit is mensenwerk. Soms vraagt de kwaliteit aandacht. Dan kan het nodig zijn om met de mensen die je nu hebt, toch tot andere resultaten te komen. Hoe pak je dat aan? Voor je daarbij naar je team kunt kijken, is het belangrijk om eerst zelf in de spiegel te kijken. Welk gedrag laat jij als schoolleider zien en hoe communiceer jij zelf? We beginnen daarom deze introductie met het invullen van de Quickscan DISC.
Praktische informatie
Datum en tijd
Woensdag 1 januari 2024 van 15:00-16:30 uur
Locatie
De introductie wordt gegeven in de omgeving van Zwolle.
Kosten
De kosten voor deze introductie bedragen €145,- (incl. btw en Quickscan DISC). De tweede deelnemer van dezelfde school ontvangt 10% korting.
Programma Academie
Deze introductie sluit aan bij ons aanbod Focus op relaties van het traject Waarderingskader in de vingers.
Aanvullende informatie
Wie je bent mag geen belemmering zijn voor het geven van goed onderwijs…
Van daaruit gaan we kijken naar de betekenis van de DISC voor het schoolteam. We zoomen daarbij in op professioneel gedrag en persoonlijke voorkeuren. We dat veel schoolteams elkaar best veel ruimte te geven voor deze persoonlijke voorkeuren. Het gesprek draait dan niet om de leerlingen en om onderwijskwaliteit, maar om de leerkracht en wat deze wel of niet prettig vindt. Zo kunnen persoonlijke voorkeuren zomaar een belemmering worden voor het geven van goed onderwijs.
… of een excuus voor het geven van slecht onderwijs
Als schoolleider heb je hier een belangrijke rol. Maar hoe ga je daarin om met die verschillende persoonlijkheden? De DISC bied je daarvoor een eenvoudig en direct toepasbaar model. Het verandert niet wie je collega’s zijn, maar wel hoe jij naar ze kijkt en hoe jij hierover de interactie aangaat. Het is jouw verantwoordelijkheid dat de persoonlijkheid van de leerkrachten binnen jouw school geen excuus is voor het geven van slecht onderwijs. In deze introductie leer je hoe dat werkt. Na afloop maak je voor jezelf de afweging of je daarmee met je team aan de slag gaat.
De DISC is een persoonlijkheidsmodel dat veel wordt gebruikt om te kijken naar gedragspatronen en interactie binnen teams. De letters staan voor Dominant & Daadkrachtig, Invloedrijk & Inspirerend, Stabiel & Sfeergevoelig en Consciëntieus & Correct. Wij hebben jarenlange ervaringen met het gebruik van dit model in het versterken van leiderschap en teamfunctioneren binnen het onderwijs.