Kwaliteit is een groot begrip
Wat is kwaliteit? Kwaliteit is een groot begrip. We kunnen er lange abstracte gesprekken over voeren. Wij houden het liever eenvoudig. Hoe? Door onze blik op kwaliteit op te splitsen in vijf perspectieven. Deze perspectieven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en ook goed afzonderlijk te gebruiken.
Wij bekijken onderwijskwaliteit vanuit vijf perspectieven: focus op leerlingen, focus op ambities, focus op kwaliteit, focus op relaties en focus op verbinding. We zetten daarbij het waarderingskader in als middel om richting te geven aan de onderwijskwaliteit. In een serie artikelen lichten we elk van deze perspectieven toe en omschrijven we waarom ze een centrale rol spelen in Waardeer je kwaliteit. We geven hieronder een korte overview van de vijf perspectieven, met een doorklik naar een uitgebreidere toelichting.
Kwaliteit is iets groots. Als je focust op één dimensie, zie je geen diepte. Hoe dat precies in elkaar zit, vertellen we je graag in een waarderingsgesprek. Lees meer over een waarderingsgesprek.
Vijf perspectieven
Wij onderscheiden de volgende vijf perspectieven
Focus op leerlingen
Dit perspectief laat zien dat je onderwijskwaliteit nooit los kunt zien van de leerlingen. Je wilt de school zijn die zij nodig hebben. Leerlingen uit een grote stad hebben vaak een andere achtergrond dan leerlingen van het platteland. Het onderwijs op een geweldige kleine dorpsschool is in een grote stad wellicht helemaal niet passend. Voor de kwaliteit van een school is de focus op leerlingen daarom het eerste perspectief. Lees meer….
Focus op ambities
Dit perspectief zegt dat onderwijskwaliteit onlosmakelijk verbonden is met ambities. Wat heeft deze school nodig en wat wil je bieden? Het kan zijn dat je in de praktijk dingen goed doet, maar dat je op basis van je ambities toch wilt door ontwikkelen. Voor de kwaliteit van een school is de focus op ambitie daarom het tweede perspectief. Lees meer….
Focus op kwaliteit
Dit perspectief zegt dat je bij kwaliteit in het onderwijs nooit om de maatschappelijke opdracht en de kaders vanuit de wetgeving heen kunt. De kernfuncties en het waarderingskader gebruiken wij daarom als kritische informatiebron. De ambities voor goed onderwijs voor de leerlingen van een bepaalde school moeten zich verhouden tot de wettelijke kaders. De focus op kwaliteit is daarom het derde perspectief. Lees meer….
Lees hieronder meer over de laatste twee perspectieven
Focus op relaties en focus op verbinding
Focus op relaties
Dit perspectief zegt dat de bepalende factor in het onderwijs de mensen zijn die op school werken. Kwaliteit is mensenwerk en dat betekent dat het belangrijk is om te kijken naar de identiteit en competenties van de mensen. Wanneer de relaties binnen het team en de samenwerking niet ondersteunend zijn, zal de gezamenlijke ambitie voor deze leerlingen niet voldoende worden gerealiseerd. De focus op relaties is daarom het vierde perspectief. Lees meer….
Focus op verbinding
Dit perspectief zegt dat het cruciaal is om samen tot een duidelijke en gedragen werkwijze te komen. Hier gaat het enerzijds om afspraken en anderzijds om professionele ruimte om de kwaliteit elke dag een stukje te verbeteren. Wanneer ondanks alle ambities en positieve energie in het team onvoldoende concrete afspraken worden gemaakt, loopt het proces vast en lekt de energie weg. De focus op verbinding is daarom het vijfde perspectief. Lees meer….
Wil je meer weten?
Wil je meer weten? Dan kun je altijd doorklikken op de links hierboven. Misschien vind je het wel fijner om er even over door te praten. Laat dan hiernaast je gegevens achter, dan bellen wij je terug en maken we een afspraak. Doorgaans doen we dat binnen twee werkdagen.