Richting geven aan kwaliteit

Richting geven aan kwaliteit

Richting geven aan kwaliteit

Richting geven aan kwaliteit (of richting geven aan een kwaliteitscultuur, waarin werken aan kwaliteit vanzelfsprekend is) is de volgende uitdaging! Want kwaliteit waarderen is één, maar richting geven aan (blijvende) kwaliteit vraagt aanvullende vaardigheden. Na het waarderen van de kwaliteit, ga je ‘sturen’ op kwaliteitsontwikkeling. Met Waardeer je kwaliteit kun je krachtig richting geven aan de ontwikkeling van jouw school. Jij neemt jouw team mee in wat wel of niet ter discussie kan staan. Jij stuurt op wat móet, maar ook op de ruimte voor ambities.

Richting geven is maatwerk

Richting is maatwerk waardoor een standaard aanpak is niet mogelijk. Geen enkel team, directeur, kind, voedingsgebied, ouder, schoolverleden (etc.) is immers hetzelfde. Daardoor is richting geven aan kwaliteit soms een ingewikkelde klus waarin veel besluiten genomen worden, waarin samenhang wenselijk is en waarin tussendoor ook het dagelijkse reilen & zeilen nog enige invloed heeft.

Onderstaande vragen kunnen je op weg helpen:

  • Zijn de verhoudingen binnen je team erop gericht om te leren van en met elkaar?
  • Is er voldoende verbinding binnen de school?
  • Is de populatie – wat niet persé de doelgroep is – goed in beeld en zijn de processen erop gericht dat jouw populatie voluit groeit?

Met de training ‘Waarderingskader in de vingers’ krijg je vanuit verschillende perspectieven inzicht in de school. Binnen de keuze die je maakt voor de richting van de school, zul je er aandacht voor moeten hebben. Daarom is de training een goed begin en met een ‘waarderingsgesprek‘ helpen we je bij een goede opvolging.

Richting geven aan kwaliteit
Richting geven aan kwaliteit

Je staat er niet alleen voor

Je staat er niet alleen voor! Met de training ‘Waarderingskader in de vingers’ krijg je al veel praktische handvatten aangereikt, waarmee je al flinke stappen kunt zetten in de schoolontwikkeling. Daarnaast kun je gebruik maken van het ‘waarderingsgesprek’. Met dit gesprek scannen we samen met jou de verschillende perspectieven. Hierdoor weet jij precies welke route naar groei jij met jouw school hebt te bewandelen.

Zij zijn al geïnspireerd

Wat anderen van ons vinden

  Henri Verheij

Een heldere praktische training over het waarderingskader. Het zet je op scherp, laat je reflecteren en levert je concrete en bruikbare handvatten voor jouw school. Prachtige materialen meegeleverd. Aanrader!!

Henri Verheij (interim directeur PO)

Loes Post

Deze training was een van de meest waardevolle trainingen die ik heb bijgewoond sinds ik werk in het onderwijs. Hoe vaak ik mensen tegen kom in het onderwijs die geen tot weinig zicht hebben op het waarderingskader, vind ik verbazingwekkend. Deze training raad ik dan ook iedereen aan, omdat het een fijne, leuke manier is om hier meer over te weten te komen. Het spel wat je meekrijgt is heel veelzijdig en biedt de mogelijkheid om ook anderen in dit onderwerp te enthousiasmeren. De training zelf was goed verzorgd en geregeld; een echte meerwaarde!

Loes Post (Teamleider PC Hoofdcollege- MAVO)

Rene van Eijk

Ik heb in de loop der jaren veel cursussen en 'eendaagsen' mogen volgen en vaak kwam ik erachter dat de kwaliteit te wensen overliet. Deze dag echter niet: kwaliteit over kwaliteit, beter kan je het niet hebben.

Rene van Eijk (interim directeur)

Angele van der Star Een super praktische training om vanuit spelvorm met je team of bestuurder, optimaal te (leren) communiceren over de eigen schoolse onderwijskwaliteit. De training en het spel bieden een handvat om inhoudelijk kennis te nemen van het onderwijsinspectiekader en geven je tegelijkertijd zicht op de stand van zaken van de onderwijskwaliteit van je school. Blinde vlekken worden zichtbaar waardoor je gezamenlijk de dialoog kunt voeren over de gewenste kwaliteitsontwikkeling en het effect daarvan op de leerlingen.


Angele van der Star (interim directeur/ bestuurder)