Waarderen

De kwaliteit van de school waarderen

De kwaliteit van de school waarderen, met teamwork & kennis als uitgangspunt en het waarderingskader als basis. Door kwaliteit te waarderen vanuit verschillende perspectieven, ontstaat inzicht in (klassieke) valkuilen en verschijnen er passende oplossingen. Bij de training ‘Waarderingskader in de vingers’ worden de verschillende perspectieven in samenhang gepresenteerd en ga je verrijkt met praktische handvatten weer terug naar school.

Het waarderingskader als begin

De kwaliteit van de school waarderen gaat veel verder dan je alleen baseren op het waarderingskader. Het gaat om veel meer dan een oppervlakkige ‘we-doen-het-voor-de-inspectie-meting’. Daarvoor presenteren we jou meerdere invalshoeken – meer dimensies –  waardoor jij diepgang en samenhang in jouw waardering aanbrengt.

Jij leert het waarderingskader kennen. Je krijgt werkwijzen aangeboden die jij direct ná de training kunt toepassen in jouw school. Stel je eens voor hoe het zou zijn als íedereen in jouw school bekend is met het waarderingskader? Dat stelt alle personeelsleden in staat om zichzelf en hun onderwijs te waarderen! Jij krijgt hiervoor de handvatten aangereikt.
Tevens ontdek je dat het waarderingskader slechts een start is. Weliswaar een hele belangrijke, want neem het waarderingskader aan als ondergrens/minimum/begin van goed onderwijs… dan is je ambitie meteen duidelijk zodra je niet aan de indicatoren voldoet. Want je zult ‘de basis’ op orde móeten krijgen.

routekaart naar groei

Gedreven leerkrachten

We maken enorm gedreven leerkrachten mee die soms de gedachte delen dat “we zoveel moeten voor de inspectie”. Daarbij maken we mee dat die beleving eenvoudig wordt gedragen door collega’s in een school. Helaas blijkt kennis van het kader vaak achtergesteld te zijn. Want de basisvragen waar de inspectie een positief antwoord op wil ontvangen zijn niet meer dan logisch voor de onderwijsgevende instantie die de school is:

  • “Krijgen de kinderen goed les?”;
  • “Zijn de kinderen veilig?”;
  • “Leren de kinderen genoeg?”.

Of andersom geredeneerd: stel de school kan geen positief antwoord op bovenstaande vragen formuleren, dan gaat er toch iets mis?
Toch komt het voor dat scholen geen positief antwoord op bovenstaande vragen kunnen formuleren. In dat geval is er werk aan de winkel. Om grip te krijgen op dit werk, maak je tijdens de training kennis met verschillende perspectieven.

Zij zijn al geïnspireerd

Wat anderen van ons vinden

  Henri Verheij

Een heldere praktische training over het waarderingskader. Het zet je op scherp, laat je reflecteren en levert je concrete en bruikbare handvatten voor jouw school. Prachtige materialen meegeleverd. Aanrader!!

Henri Verheij (interim directeur PO)

Loes Post

Deze training was een van de meest waardevolle trainingen die ik heb bijgewoond sinds ik werk in het onderwijs. Hoe vaak ik mensen tegen kom in het onderwijs die geen tot weinig zicht hebben op het waarderingskader, vind ik verbazingwekkend. Deze training raad ik dan ook iedereen aan, omdat het een fijne, leuke manier is om hier meer over te weten te komen. Het spel wat je meekrijgt is heel veelzijdig en biedt de mogelijkheid om ook anderen in dit onderwerp te enthousiasmeren. De training zelf was goed verzorgd en geregeld; een echte meerwaarde!

Loes Post (Teamleider PC Hoofdcollege- MAVO)

Rene van Eijk

Ik heb in de loop der jaren veel cursussen en 'eendaagsen' mogen volgen en vaak kwam ik erachter dat de kwaliteit te wensen overliet. Deze dag echter niet: kwaliteit over kwaliteit, beter kan je het niet hebben.

Rene van Eijk (interim directeur)

Angele van der Star Een super praktische training om vanuit spelvorm met je team of bestuurder, optimaal te (leren) communiceren over de eigen schoolse onderwijskwaliteit. De training en het spel bieden een handvat om inhoudelijk kennis te nemen van het onderwijsinspectiekader en geven je tegelijkertijd zicht op de stand van zaken van de onderwijskwaliteit van je school. Blinde vlekken worden zichtbaar waardoor je gezamenlijk de dialoog kunt voeren over de gewenste kwaliteitsontwikkeling en het effect daarvan op de leerlingen.


Angele van der Star (interim directeur/ bestuurder)