Focus op Ambities

Focus op ambities

Ambities gaan over wat je wilt bereiken. Als we onze focus op ambities hebben, dan liggen daar altijd drijfveren aan ten grondslag. Die drijfveren hebben alles te maken met wie jij bent en wie de mensen in je team zijn. Waarom zijn ze in het onderwijs gaan werken? Waarom hebben ze specifiek gesolliciteerd bij deze school? Welke ervaringen en overtuigingen hebben ze ontwikkeld en hoe vertaalt zich dat naar de drijfveren die ze hebben om elke dag op te staan en aan de slag te gaan?

Gezamenlijke ambitie

Het in kaart brengen van de persoonlijke drijfveren van je teamleden is één ding. Maar die drijfveren samen te brengen in een gezamenlijk ambitie is de kern van onderwijskwaliteit die gericht is op ambitie. Door een gezamenlijke ambitie te formuleren, voorkom je dat je team bestaat uit eilandjes met ieder zijn of haar eigen ambities. Zo werkte ik ooit met een team dat bestond uit zeer gemotiveerde mensen die stuk voor stuk duidelijke drijfveren hadden om hun werk te doen. Het probleem was dat er geen gezamenlijke drijfveer was met als gevolg dat de ambities in groep 5 er compleet anders konden uitzien dan in groep 2.

Rolverdeling

Wat je op school wilt bereiken gaat altijd over leerlingen. Je ambities zullen daarom altijd gecentreerd zijn op de kinderen die onderwijs ontvangen. Goede ambitie maken het verschil voor de leerlingen op school. Dat is nog wel eens een blinde vlek op ambitieuze scholen: hun ambities passen niet bij hun leerlingen. Als wij dus spreken over focus op ambities leggen we de nadruk op de rol van de leerlingen en hun ouders bij het formuleren van ambities. Zo voorkom je dat je energie gaat steken in een onhaalbaar doel.

Energie

Goede ambities geven energie. Dat moet ook, want het realiseren van ambities kost veel energie. Om die energie rendabel te maken zijn ambities afgestemd op het waarderingskader. Je wilt geen bakken met energie steken in ontwikkelingen waar je geen waardering voor krijgt. Dat geldt ook andersom: als je ergens te weinig energie in steekt, krijg je juist een mindere beoordeling, ondanks alle ambities op andere gebieden. Daarom is het waarderingskader een belangrijk meetpunt bij de ontwikkeling van ambities.

Idealen

Zodra je voldoet aan de minimale vereisten, is er alle ruimte voor je idealen en het waarmaken van dromen.

Zij zijn al geïnspireerd

Wat anderen van ons vinden

  Henri Verheij

Een heldere praktische training over het waarderingskader. Het zet je op scherp, laat je reflecteren en levert je concrete en bruikbare handvatten voor jouw school. Prachtige materialen meegeleverd. Aanrader!!

Henri Verheij (interim directeur PO)

Loes Post

Deze training was een van de meest waardevolle trainingen die ik heb bijgewoond sinds ik werk in het onderwijs. Hoe vaak ik mensen tegen kom in het onderwijs die geen tot weinig zicht hebben op het waarderingskader, vind ik verbazingwekkend. Deze training raad ik dan ook iedereen aan, omdat het een fijne, leuke manier is om hier meer over te weten te komen. Het spel wat je meekrijgt is heel veelzijdig en biedt de mogelijkheid om ook anderen in dit onderwerp te enthousiasmeren. De training zelf was goed verzorgd en geregeld; een echte meerwaarde!

Loes Post (Teamleider PC Hoofdcollege- MAVO)

Rene van Eijk

Ik heb in de loop der jaren veel cursussen en 'eendaagsen' mogen volgen en vaak kwam ik erachter dat de kwaliteit te wensen overliet. Deze dag echter niet: kwaliteit over kwaliteit, beter kan je het niet hebben.

Rene van Eijk (interim directeur)

Angele van der Star Een super praktische training om vanuit spelvorm met je team of bestuurder, optimaal te (leren) communiceren over de eigen schoolse onderwijskwaliteit. De training en het spel bieden een handvat om inhoudelijk kennis te nemen van het onderwijsinspectiekader en geven je tegelijkertijd zicht op de stand van zaken van de onderwijskwaliteit van je school. Blinde vlekken worden zichtbaar waardoor je gezamenlijk de dialoog kunt voeren over de gewenste kwaliteitsontwikkeling en het effect daarvan op de leerlingen.


Angele van der Star (interim directeur/ bestuurder)