De kwaliteit van de school waarderen
De kwaliteit van de school waarderen, met teamwork & kennis als uitgangspunt en het waarderingskader als basis. Door kwaliteit te waarderen vanuit verschillende perspectieven, ontstaat inzicht in (klassieke) valkuilen en verschijnen er passende oplossingen. Bij de training ‘Waarderingskader in de vingers’ worden de verschillende perspectieven in samenhang gepresenteerd en ga je verrijkt met praktische handvatten weer terug naar school.
Het waarderingskader als begin
De kwaliteit van de school waarderen gaat veel verder dan je alleen baseren op het waarderingskader. Het gaat om veel meer dan een oppervlakkige ‘we-doen-het-voor-de-inspectie-meting’. Daarvoor presenteren we jou meerdere invalshoeken – meer dimensies – waardoor jij diepgang en samenhang in jouw waardering aanbrengt.
Jij leert het waarderingskader kennen. Je krijgt werkwijzen aangeboden die jij direct ná de training kunt toepassen in jouw school. Stel je eens voor hoe het zou zijn als íedereen in jouw school bekend is met het waarderingskader? Dat stelt alle personeelsleden in staat om zichzelf en hun onderwijs te waarderen! Jij krijgt hiervoor de handvatten aangereikt.
Tevens ontdek je dat het waarderingskader slechts een start is. Weliswaar een hele belangrijke, want neem het waarderingskader aan als ondergrens/minimum/begin van goed onderwijs… dan is je ambitie meteen duidelijk zodra je niet aan de indicatoren voldoet. Want je zult ‘de basis’ op orde móeten krijgen.
Gedreven leerkrachten
We maken enorm gedreven leerkrachten mee die soms de gedachte delen dat “we zoveel moeten voor de inspectie”. Daarbij maken we mee dat die beleving eenvoudig wordt gedragen door collega’s in een school. Helaas blijkt kennis van het kader vaak achtergesteld te zijn. Want de basisvragen waar de inspectie een positief antwoord op wil ontvangen zijn niet meer dan logisch voor de onderwijsgevende instantie die de school is:
- “Krijgen de kinderen goed les?”;
- “Zijn de kinderen veilig?”;
- “Leren de kinderen genoeg?”.
Of andersom geredeneerd: stel de school kan geen positief antwoord op bovenstaande vragen formuleren, dan gaat er toch iets mis?
Toch komt het voor dat scholen geen positief antwoord op bovenstaande vragen kunnen formuleren. In dat geval is er werk aan de winkel. Om grip te krijgen op dit werk, maak je tijdens de training kennis met verschillende perspectieven.