Waarderingskader in de vingers
Het gaat niet om hoe het moet, maar om waarom je het niet doet
Onderwijsmensen praten graag over het onderwijs. Ze zijn gedreven en hebben hun ideeën over hoe goed onderwijs eruit ziet. In teams worden daar soms ook mooie gesprekken over gevoerd… om vervolgens toch vaak terug te vallen op de eigen inzichten. Veel gesprekken worden hierdoor geen gezamenlijke praktijk.
In het onderwijs heeft iedereen zijn visie op kwaliteit
Met je team echt in gesprek zijn over onderwijskwaliteit is zo waardevol. Zulke gesprekken hebben de volgende dag al impact op het onderwijs in alle groepen. Gesprekken vanuit een open, eerlijke en nieuwsgierige houding. Hierdoor ontstaan contactmomenten waarin ‘mijn overtuiging’ overgaat in ‘onze visie’. Vergaderingen waarin collega’s de ruimte ervaren om als professionals constructief-kritisch te zijn naar elkaars inbreng. Gesprekken vanuit een eenduidig beeld van onderwijskwaliteit: het waarderingskader.
Wij helpen jou richting te geven aan de kwaliteitsontwikkeling met je team
Arjo de Groot, Marco König en Jelle Admiraal hebben de handen ineen geslagen. Wij geloven in scholen waar onderwijskwaliteit leeft in alle groepen. We maken ons sterk voor scholen waar ieder kind goed les krijgt. Jij geeft richting aan de kwaliteitsontwikkeling met je team en wij helpen je daarbij. Wij hebben een spel ontwikkeld om het waarderingskader impact te geven binnen het onderwijs: Waarderingskader in de vingers.
Ook het ‘Waarderingskader in de vingers’?
Daarvoor is de training Waarderingskader in de vingers. Vanuit vijf perspectieven – leerlingen, ambitie, kwaliteit, relaties en verbinding – bieden we een uitdagende en concrete dag aan. Deze dag is bestemd voor kwaliteitsmedewerkers, directeuren, teamleiders, intern begeleiders en rectoren in het PO, VO en (V)SO.
Deze dag geeft je een nieuwe mindset rond onderwijskwaliteit, waarderingskader en teamfunctioneren.
- Jij hebt hierdoor inzicht in de opzet en de inhoud van het waarderingskader.
- Vanuit deze vijf perspectieven kun jij naar het waarderingskader kijken: leerlingen, ambities, kwaliteit, relaties en verbinding.
- Je kunt verschillende werkvormen hanteren om in gesprek te gaan met je team.
- Jij hebt meerdere tools om samen te bouwen aan kwaliteit, waaronder ons spel.
Opbrengst
Aan het eind ben je in staat om het waarderingskader als middel in te zetten in de kwaliteitsontwikkeling. Hiermee heb je dus ook letterlijk het waarderingskader in handen door het prachtige spel dat je ontvangt. Hierin zitten alle onderdelen van het waarderingskader en de verschillende werkvormen, zodat je direct aan de slag kunt. We hebben in het spel rekening gehouden met de sectoren PO, VO en (V)SO. Inmiddels is de training met succes doorlopen door deelnemers uit alle sectoren.