Teamtraining Waarderingskader Leraren

Teamtraining Waarderingskader Leraren

Doelgroep en inhoud

De Teamtraining Waarderingskader Leraren* is bedoeld voor onderwijsteams in het PO, VO en (V)SO. In het werken aan onderwijskwaliteit is het voor leraren belangrijk om ook de spelregels van die onderwijskwaliteit te kennen. Het waarderingskader is daarvoor een mooi hulpmiddel. Deze training plaatst onderwijskundige gesprekken (of eindeloze discussies) in een nieuw kader. Dat geeft richting en ruimte.

*Het waarderingskader gebruikt het woord Leraren en om die reden doen wij dat hier ook. In de training gebruiken we afhankelijk van de schoolsituatie de woorden leerkracht, leraar of docent.

Wat gaan we doen?
In ons traject Waarderingskader in de vingers hebben wij een groot aantal werkvormen uitgewerkt. Deze kunnen binnen de school gebruikt worden om het waarderingskader op een inspirerende manier eigen te maken. De algemene opzet van deze training is dat we een onderwijsteam bekend maken met de kern van het waarderingskader waar het gaat om de rol van de leraar. De training gaat in op de hoofdvragen ‘Krijgen ze goed onderwijs?’, ‘Voelen ze zich veilig?’ en ‘Leren ze genoeg’. De training gaat specifiek in op Pedagogisch Didactisch Handelen (OP3) en de kant van de sociaal maatschappelijke competenties & burgerschap (VS2 en OR2). In de training laten we de samenhang in het kader zien en voeren we het onderwijskundig gesprek gericht op de kern van goed onderwijs. De training bestaat voor meer dan de helft van de tijd uit actieve gespreksvormen

Wat levert dat op?
Met deze training investeren jullie in expertise binnen het team m.b.t. standaarden eigen voor het eigen handelen als leraar. Het geeft jullie helderheid in wat de kaders zijn en waar de professionele ruimte ligt. Het geeft enthousiasme en richting in de verbetering van de eigen onderwijskwaliteit. Bovenal draagt het bij aan dagelijks beter onderwijs voor de leerlingen.

Praktische informatie over de training

Praktische informatie

Afhankelijk van de behoefte van de school kunnen we de training op een aantal manieren vormgeven. Het verschil is daarbij niet de kern van de training, maar de hoeveelheid tijd die we hebben om dieper op de inhoud in te gaan. We zetten hieronder de opties en kosten op een rijtje. Alle bedragen zijn inclusief btw en exclusief reiskosten.

Standaard teamtraining
De standaard teamtraining is er in een basis variant van 2 uur en een uitgebreide variant van 3 uur. De thema’s zijn hetzelfde, maar in de uitgebreide variant is er meer ruimte voor gesprek over de eigen schoolsituatie.

De basis teamtraining kost 595 euro voor teams tot 20 personen of 1095 voor grotere teams. De uitgebreide teamtraining kost 845 euro voor teams tot 20 personen en 1495 euro voor grotere teams.

Vooroverleg en maatwerk
Het bovenstaande aanbod gaat uit van de standaardversie van de teamtraining. Dit is een beproefd concept voor hoe de teamtraining werkt. Uiteraard is er ook maatwerk mogelijk door af te stemmen op de schoolsituatie. In dat geval plannen we een (online) vooroverleg waarin we keuzes maken. Wanneer dat gaat om kleine aanpassingen kunnen we deze vervolgens ter plekke vormgeven in de training. Dan gaat het om accenten. Wanneer we een deel van de training echt moeten aanpassen of dingen moeten toevoegen gaan we naar een maatwerktraining. 

De basis teamtraining met vooroverleg kost 695 euro voor teams tot 20 personen of 1295 voor grotere teams. De uitgebreide teamtraining met vooroverleg kost 995 euro voor teams tot 20 personen en 1795 euro voor grotere teams. Hierin zit ook de tijd voor afstemming over de aanpassingen tussen de trainers. In het geval van een groot team en twee trainers zullen we als trainers vooraf met elkaar moeten overleggen en afstemmen over het vormgeven van de aangepaste afspraken.

Datum en locatie
Deze training wordt in overleg gepland op een bij de school passend moment, bijvoorbeeld tijdens een teamoverleg of studiedag.

Tijdsduur
De standaard teamtraining duurt 2 uur en de uitgebreide teamtraining 3 uur.

Kosten
Deze training wordt gegeven vanaf €595 euro als de school kiest voor de standaardtraining voor teams tot 20 personen. De kosten van de andere varianten zijn terug te vinden in de tekst hiervoor.

Programma Academie
Deze training is in onderdeel van ons aanbod voor interne Academies bij het traject Waarderingskader in de vingers.

Trainers
De teamtrainingen worden gegeven door Jelle Admiraal en Marco König. Zij hebben als (interim)-schoolleiders beiden jarenlange ervaren in het met onderwijsteam werken aan onderwijskwaliteit.

Zij zijn al geïnspireerd

Wat anderen van ons vinden

  Henri Verheij

Een heldere praktische training over het waarderingskader. Het zet je op scherp, laat je reflecteren en levert je concrete en bruikbare handvatten voor jouw school. Prachtige materialen meegeleverd. Aanrader!!

Henri Verheij (interim directeur PO)

Loes Post

Deze training was een van de meest waardevolle trainingen die ik heb bijgewoond sinds ik werk in het onderwijs. Hoe vaak ik mensen tegen kom in het onderwijs die geen tot weinig zicht hebben op het waarderingskader, vind ik verbazingwekkend. Deze training raad ik dan ook iedereen aan, omdat het een fijne, leuke manier is om hier meer over te weten te komen. Het spel wat je meekrijgt is heel veelzijdig en biedt de mogelijkheid om ook anderen in dit onderwerp te enthousiasmeren. De training zelf was goed verzorgd en geregeld; een echte meerwaarde!

Loes Post (Teamleider PC Hoofdcollege- MAVO)

Rene van Eijk

Ik heb in de loop der jaren veel cursussen en 'eendaagsen' mogen volgen en vaak kwam ik erachter dat de kwaliteit te wensen overliet. Deze dag echter niet: kwaliteit over kwaliteit, beter kan je het niet hebben.

Rene van Eijk (interim directeur)

Angele van der Star Een super praktische training om vanuit spelvorm met je team of bestuurder, optimaal te (leren) communiceren over de eigen schoolse onderwijskwaliteit. De training en het spel bieden een handvat om inhoudelijk kennis te nemen van het onderwijsinspectiekader en geven je tegelijkertijd zicht op de stand van zaken van de onderwijskwaliteit van je school. Blinde vlekken worden zichtbaar waardoor je gezamenlijk de dialoog kunt voeren over de gewenste kwaliteitsontwikkeling en het effect daarvan op de leerlingen.


Angele van der Star (interim directeur/ bestuurder)