Introductie DISC voor schoolleiders en teams

Introductie DISC voor schoolleiders en teams

Kijk eerst eens in de spiegel 

Aan het eind van deze introductie heb je een goed beeld van wat DISC kan betekenen voor jou als schoolleider en voor de samenwerking in jouw team. Het levert je direct nieuwe inzichten voor een constructieve interactie van je collega’s. Je kunt de inschatting maken op welk moment het waardevol is om hier met je team dieper op in te gaan.

Kwaliteit is mensenwerk. Soms vraagt de kwaliteit aandacht. Dan kan het nodig zijn om met de mensen die je nu hebt, toch tot andere resultaten te komen. Hoe pak je dat aan? Voor je daarbij naar je team kunt kijken, is het belangrijk om eerst zelf in de spiegel te kijken. Welk gedrag laat jij als schoolleider zien en hoe communiceer jij zelf? We beginnen daarom deze introductie met het invullen van de Quickscan DISC.

Praktische informatie

Datum en tijd
Deze training wordt InCompany aangeboden. De introductie duurt ongeveer 2 uur. Een volledige training duurt afhankelijk van de wensen 1-2 dagen.

Locatie
Deze training wordt gegeven op de eigen locatie van de school of het bestuur.

Kosten
De kosten voor de introductiebijeenkomst bedragen 595 euro incl. btw en excl. reiskosten. Bij dit bedrag komt een klein bedrag per deelnemer voor het inkopen van de Quickscan DISC die wordt gebruikt in de training.

Programma Academie
Deze introductie sluit aan bij ons aanbod Focus op relaties van het traject Waarderingskader in de vingers.

Aanvullende informatie

Wie je bent mag geen belemmering zijn voor het geven van goed onderwijs…

Van daaruit gaan we kijken naar de betekenis van de DISC voor het schoolteam. We zoomen daarbij in op professioneel gedrag en persoonlijke voorkeuren. We dat veel schoolteams elkaar best veel ruimte te geven voor deze persoonlijke voorkeuren. Het gesprek draait dan niet om de leerlingen en om onderwijskwaliteit, maar om de leerkracht en wat deze wel of niet prettig vindt. Zo kunnen persoonlijke voorkeuren zomaar een belemmering worden voor het geven van goed onderwijs.

… of een excuus voor het geven van slecht onderwijs

Als schoolleider heb je hier een belangrijke rol. Maar hoe ga je daarin om met die verschillende persoonlijkheden? De DISC bied je daarvoor een eenvoudig en direct toepasbaar model. Het verandert niet wie je collega’s zijn, maar wel hoe jij naar ze kijkt en hoe jij hierover de interactie aangaat. Het is jouw verantwoordelijkheid dat de persoonlijkheid van de leerkrachten binnen jouw school geen excuus is voor het geven van slecht onderwijs. In deze introductie leer je hoe dat werkt. Na afloop maak je voor jezelf de afweging of je daarmee met je team aan de slag gaat.

De DISC is een persoonlijkheidsmodel dat veel wordt gebruikt om te kijken naar gedragspatronen en interactie binnen teams. De letters staan voor Dominant & Daadkrachtig, Invloedrijk & Inspirerend, Stabiel & Sfeergevoelig en Consciëntieus & Correct. Wij hebben jarenlange ervaringen met het gebruik van dit model in het versterken van leiderschap en teamfunctioneren binnen het onderwijs.

Zij zijn al geïnspireerd

Wat anderen van ons vinden

  Henri Verheij

Een heldere praktische training over het waarderingskader. Het zet je op scherp, laat je reflecteren en levert je concrete en bruikbare handvatten voor jouw school. Prachtige materialen meegeleverd. Aanrader!!

Henri Verheij (interim directeur PO)

Loes Post

Deze training was een van de meest waardevolle trainingen die ik heb bijgewoond sinds ik werk in het onderwijs. Hoe vaak ik mensen tegen kom in het onderwijs die geen tot weinig zicht hebben op het waarderingskader, vind ik verbazingwekkend. Deze training raad ik dan ook iedereen aan, omdat het een fijne, leuke manier is om hier meer over te weten te komen. Het spel wat je meekrijgt is heel veelzijdig en biedt de mogelijkheid om ook anderen in dit onderwerp te enthousiasmeren. De training zelf was goed verzorgd en geregeld; een echte meerwaarde!

Loes Post (Teamleider PC Hoofdcollege- MAVO)

Rene van Eijk

Ik heb in de loop der jaren veel cursussen en 'eendaagsen' mogen volgen en vaak kwam ik erachter dat de kwaliteit te wensen overliet. Deze dag echter niet: kwaliteit over kwaliteit, beter kan je het niet hebben.

Rene van Eijk (interim directeur)

Angele van der Star Een super praktische training om vanuit spelvorm met je team of bestuurder, optimaal te (leren) communiceren over de eigen schoolse onderwijskwaliteit. De training en het spel bieden een handvat om inhoudelijk kennis te nemen van het onderwijsinspectiekader en geven je tegelijkertijd zicht op de stand van zaken van de onderwijskwaliteit van je school. Blinde vlekken worden zichtbaar waardoor je gezamenlijk de dialoog kunt voeren over de gewenste kwaliteitsontwikkeling en het effect daarvan op de leerlingen.


Angele van der Star (interim directeur/ bestuurder)