Waarderingskader in de vingers
Ons academie aanbod gaat uiteraard over het waarderingskader. In de waarderingskaders voor PO, VO en (V)SO is voor het Nederlandse onderwijs beschreven wat de onderwijsinspectie beschouwt als (onderwijs)kwaliteit. De waarderingskaders komen op veel punten overeen en geven samen een mooi kader van dertien standaarden om de kwaliteit en ontwikkeling van jullie school aan te toetsen. Hoewel dit feitelijk de spelregels zijn voor werken in het onderwijs, zijn deze standaarden bij veel onderwijsmensen niet of nauwelijks bekend. Dat zien wij als een gemiste kans.
De trainingen Waarderingskader in de vingers helpen je om als professional je eigen onderwijs aan te scherpen. Hierdoor maakt jij de juiste keuzes als het gaat om wat écht ‘moet’ en waar ruimte is voor eigen invulling.
Opzet van de trainingen
Modules
In ons academie aanbod komen de hoofdvragen voor goed onderwijs aan bod. De hoofdvragen voor goed onderwijs die de inspectie stelt zijn: Krijgen ze goed les? Zijn ze veilig? Leren ze genoeg? Hoe geven jullie samen vorm aan kwaliteit? Rond deze hoofdvragen zijn onze modules opgebouwd. In de vier modules binnen ons academie aanbod samen komen alle standaarden aan bod.
Profielen
In de trainingen voor het profiel ‘Leerkracht’ nemen we de eigen lespraktijk en de rol van de leerkracht als uitgangspunt. In de trainingen voor het profiel ‘IB / KC / Directie’ kijken we op schoolniveau en nemen we de schoolkwaliteit en het teamfunctioneren als uitgangspunt.
Werkvormen en spelmateriaal
In onze trainingen maken we gebruik van de activerende werkvormen van het spel Waarderingskader in de vingers. Deelnemers kunnen het spel aanschaffen hierdoor als tool gebruiken in hun eigen werkomgeving.
PO | VO | (V)SO
De waarderingskaders voor PO, VO en (V)SO komen in de kern grotendeels overeen. Verschillen zijn duidelijk aangegeven. Hierdoor zijn spel en trainingen breed toepasbaar.
Feedback van onze deelnemers
Feedback
- ‘We kunnen meteen aan de slag zodat het waarderingskader echt tot leven kan komen!’
- ‘Dank je wel voor hoe jullie mijn kijk hebben veranderd. Dit geeft mij nieuwe zin in mijn werk!’
- ‘Wat een fantastische dag! Je hebt ons goud in handen gegeven. Ik gun iedere leidinggevende en team in onderwijsland om de tools in te zetten.’
- ‘In één dag inzicht in het waarderingskader én tools om dit in te zetten in je team.’
- ‘Het was een heel inspirerende dag, bruikbaar materiaal en direct in te zetten voor het goede gesprek op school en binnen een bestuur. Dank voor deze dag’
- ‘Het was inspirerend, in een lekker tempo, met mooie werkvormen die helpen het gesprek te voeren in teams. Een aanrader!’