Aanbod academie

Waarderingskader in de vingers

Ons academie aanbod gaat uiteraard over het waarderingskader. In de waarderingskaders voor PO, VO en (V)SO is voor het Nederlandse onderwijs beschreven wat de onderwijsinspectie beschouwt als (onderwijs)kwaliteit. De waarderingskaders komen op veel punten overeen en geven samen een mooi kader van dertien standaarden om de kwaliteit en ontwikkeling van jullie school aan te toetsen. Hoewel dit feitelijk de spelregels zijn voor werken in het onderwijs, zijn deze standaarden bij veel onderwijsmensen niet of nauwelijks bekend. Dat zien wij als een gemiste kans.

De trainingen Waarderingskader in de vingers helpen je om als professional je eigen onderwijs aan te scherpen. Hierdoor maakt jij de juiste keuzes als het gaat om wat écht ‘moet’ en waar ruimte is voor eigen invulling.

Opzet van de trainingen

Modules

In ons academie aanbod komen de hoofdvragen voor goed onderwijs aan bod. De hoofdvragen voor goed onderwijs die de inspectie stelt zijn: Krijgen ze goed les? Zijn ze veilig? Leren ze genoeg? Hoe geven jullie samen vorm aan kwaliteit? Rond deze hoofdvragen zijn onze modules opgebouwd. In de vier modules binnen ons academie aanbod samen komen alle standaarden aan bod.

Profielen

In de trainingen voor het profiel ‘Leerkracht’ nemen we de eigen lespraktijk en de rol van de leerkracht als uitgangspunt. In de trainingen voor het profiel ‘IB / KC / Directie’ kijken we op schoolniveau en nemen we de schoolkwaliteit en het teamfunctioneren als uitgangspunt.

Werkvormen en spelmateriaal

In onze trainingen maken we gebruik van de activerende werkvormen van het spel  Waarderingskader in de vingers. Deelnemers kunnen het spel aanschaffen hierdoor als tool gebruiken in hun eigen werkomgeving.

PO | VO | (V)SO

De waarderingskaders voor PO, VO en (V)SO komen in de kern grotendeels overeen. Verschillen zijn duidelijk aangegeven. Hierdoor zijn spel en trainingen breed toepasbaar.

Aanbod academie

Feedback van onze deelnemers

Feedback

  • ‘We kunnen meteen aan de slag zodat het waarderingskader echt tot leven kan komen!’
  • ‘Dank je wel voor hoe jullie mijn kijk hebben veranderd. Dit geeft mij nieuwe zin in mijn werk!’ 
  • ‘Wat een fantastische dag! Je hebt ons goud in handen gegeven. Ik gun iedere leidinggevende en team in onderwijsland om de tools in te zetten.’ 
  • ‘In één dag inzicht in het waarderingskader én tools om dit in te zetten in je team.’ 
  • ‘Het was een heel inspirerende dag, bruikbaar materiaal en direct in te zetten voor het goede gesprek op school en binnen een bestuur. Dank voor deze dag’ 
  • ‘Het was inspirerend, in een lekker tempo, met mooie werkvormen die helpen het gesprek te voeren in teams. Een aanrader!’ 

Zij zijn al geïnspireerd

Wat anderen van ons vinden

  Henri Verheij

Een heldere praktische training over het waarderingskader. Het zet je op scherp, laat je reflecteren en levert je concrete en bruikbare handvatten voor jouw school. Prachtige materialen meegeleverd. Aanrader!!

Henri Verheij (interim directeur PO)

Loes Post

Deze training was een van de meest waardevolle trainingen die ik heb bijgewoond sinds ik werk in het onderwijs. Hoe vaak ik mensen tegen kom in het onderwijs die geen tot weinig zicht hebben op het waarderingskader, vind ik verbazingwekkend. Deze training raad ik dan ook iedereen aan, omdat het een fijne, leuke manier is om hier meer over te weten te komen. Het spel wat je meekrijgt is heel veelzijdig en biedt de mogelijkheid om ook anderen in dit onderwerp te enthousiasmeren. De training zelf was goed verzorgd en geregeld; een echte meerwaarde!

Loes Post (Teamleider PC Hoofdcollege- MAVO)

Rene van Eijk

Ik heb in de loop der jaren veel cursussen en 'eendaagsen' mogen volgen en vaak kwam ik erachter dat de kwaliteit te wensen overliet. Deze dag echter niet: kwaliteit over kwaliteit, beter kan je het niet hebben.

Rene van Eijk (interim directeur)

Angele van der Star Een super praktische training om vanuit spelvorm met je team of bestuurder, optimaal te (leren) communiceren over de eigen schoolse onderwijskwaliteit. De training en het spel bieden een handvat om inhoudelijk kennis te nemen van het onderwijsinspectiekader en geven je tegelijkertijd zicht op de stand van zaken van de onderwijskwaliteit van je school. Blinde vlekken worden zichtbaar waardoor je gezamenlijk de dialoog kunt voeren over de gewenste kwaliteitsontwikkeling en het effect daarvan op de leerlingen.


Angele van der Star (interim directeur/ bestuurder)