Standaard OP3 Pedagogisch-didactisch handelen
Het (ortho)pedagogisch-didactisch handelen van de leraren is afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen en draagt eraan bij dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.
-
De leraren creëren in hun lessen een (ortho)pedagogisch en -didactisch passend en stimulerend leerklimaat, waardoor de leerlingen zich veilig voelen en actief betrokken zijn.
-
De leraren tonen hoge verwachtingen van alle leerlingen.
-
Zij zorgen voor een ordelijk verloop van de les en benutten de lestijd efficiënt.
-
De leraren maken het lesdoel duidelijk.
-
Zij monitoren tijdens de les of de leerlingen het beoogde lesdoel al dan niet halen en passen hun onderwijs waar nodig aan.
-
De leraren leggen de lesstof duidelijk uit en geven de leerlingen voldoende tijd om te oefenen met de lesstof.
-
Zij stemmen daarbij de instructie, de verwerking en het tempo van hun onderwijs af op de onderwijsbehoeften van individuele en groepen leerlingen.
-
De leraren geven hun leerlingen gerichte feedback op hun gemaakte werk en op hun leerproces.
-
Zij stimuleren de leerlingen na te denken over hun eigen ontwikkeling.
.
.