Drie kernvragen uit het waarderingskader over goed onderwijs

De bril van het waarderingskader geeft je goed zicht op de kern van goed onderwijs. Op basis van het waarderingskader kun je met je team zelf je visie verder uitbouwen, want er is natuurlijk veel meer dan het waarderingskader. Laten we de ‘spelregels’ voor het onderwijs eens induiken. Deze begint bij de drie kernvragen voor goed onderwijs (waar jouw school een positief antwoord op moet kunnen formuleren). Je leest ze in het onderzoekskader bij artikel 1.4., maar dit zijn ze:

Kernvraag 1: Krijgen de leerlingen goed onderwijs?

De eerste kernvraag hoort bij de standaarden van OP (Onderwijsproces). Het gaat hier om onderwijs dat ervoor zorgt dat alle leerlingen maximaal kunnen leren. De standaarden die hierbij horen gaan over de inhoud van het onderwijs en de manier van lesgeven.

Reflectietip: Bij ons op school is de intern begeleider diepgaand op de hoogte van OP2 en OP3 en onze leerkrachten ook.

Kernvraag 2: Voelen de leerlingen zich veilig?

De tweede kernvraag hoort bij de standaarden van VS (Veiligheid & Schoolklimaat). Het gaat hier om de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen en de manier waarop de school daarvoor een ondersteunende omgeving biedt.

Reflectietip: In ons veiligheidsbeleid is een verwijzing naar VS1/2 opgenomen.

Kernvraagvraag 3: Leren de leerlingen genoeg?

De derde kernvraag hoort bij de standaarden van Onderwijsresultaten (OR). Het gaat hier om zowel de ‘leerresultaten’ in OR1 Resultaten als ook de ‘sociale’ resultaten in OR2 Sociale en maatschappelijke competenties. Als deze processen in de basis goed verlopen, zal het resultaat (moeten) zijn dat de leerlingen genoeg leren.

Reflectietip: Omdat onze leerlingen goed afgestemd onderwijs krijgen (positief antwoord op hoofdvraag 1) en omdat onze school een veilige omgeving is (positief antwoord op hoofdvraag 2), zijn de passende resultaten aan een vanzelfsprekende opbrengst.

‘Genoeg’ (hoofdvraag 3) heeft hier minstens drie betekenissen: vanuit OP (het onderwijsproces) betekent ‘genoeg’ o.a. dat de kerndoelen voor de basisvaardigheden worden beheerst. Vanuit VS (veiligheid en schoolklimaat) betekent ‘genoeg’ o.a. dat de leerlingen een goede basis hebben aan sociale en maatschappelijke competenties. Vanuit OR (onderwijsresultaten) betekent ‘genoeg’ o.a. dat leerlingen ongeacht hun achtergrond hun leerpotentieel hebben benut en zo met gelijke kansen naar het vervolgonderwijs gaan.

Geïnteresseerd in meer verdieping en een praktische vertaling van het onderzoekskader naar jouw school? Je kunt je inschrijven voor de één-daagse training ‘Waarderingskader in de vingers’. Naast je kennis over het waarderingskader, ga je ook met het spel mee naar school waarmee je je teamleden meteen kunt betrekken bij de inhoud.

Zij zijn al geïnspireerd

Wat anderen van ons vinden

  Henri Verheij

Een heldere praktische training over het waarderingskader. Het zet je op scherp, laat je reflecteren en levert je concrete en bruikbare handvatten voor jouw school. Prachtige materialen meegeleverd. Aanrader!!

Henri Verheij (interim directeur PO)

Loes Post

Deze training was een van de meest waardevolle trainingen die ik heb bijgewoond sinds ik werk in het onderwijs. Hoe vaak ik mensen tegen kom in het onderwijs die geen tot weinig zicht hebben op het waarderingskader, vind ik verbazingwekkend. Deze training raad ik dan ook iedereen aan, omdat het een fijne, leuke manier is om hier meer over te weten te komen. Het spel wat je meekrijgt is heel veelzijdig en biedt de mogelijkheid om ook anderen in dit onderwerp te enthousiasmeren. De training zelf was goed verzorgd en geregeld; een echte meerwaarde!

Loes Post (Teamleider PC Hoofdcollege- MAVO)

Rene van Eijk

Ik heb in de loop der jaren veel cursussen en 'eendaagsen' mogen volgen en vaak kwam ik erachter dat de kwaliteit te wensen overliet. Deze dag echter niet: kwaliteit over kwaliteit, beter kan je het niet hebben.

Rene van Eijk (interim directeur)

Angele van der Star Een super praktische training om vanuit spelvorm met je team of bestuurder, optimaal te (leren) communiceren over de eigen schoolse onderwijskwaliteit. De training en het spel bieden een handvat om inhoudelijk kennis te nemen van het onderwijsinspectiekader en geven je tegelijkertijd zicht op de stand van zaken van de onderwijskwaliteit van je school. Blinde vlekken worden zichtbaar waardoor je gezamenlijk de dialoog kunt voeren over de gewenste kwaliteitsontwikkeling en het effect daarvan op de leerlingen.


Angele van der Star (interim directeur/ bestuurder)