Drie kernvragen uit het waarderingskader over goed onderwijs
De bril van het waarderingskader geeft je goed zicht op de kern van goed onderwijs. Op basis van het waarderingskader kun je met je team zelf je visie verder uitbouwen, want er is natuurlijk veel meer dan het waarderingskader. Laten we de ‘spelregels’ voor het onderwijs eens induiken. Deze begint bij de drie kernvragen voor goed onderwijs (waar jouw school een positief antwoord op moet kunnen formuleren). Je leest ze in het onderzoekskader bij artikel 1.4., maar dit zijn ze:
Kernvraag 1: Krijgen de leerlingen goed onderwijs?
De eerste kernvraag hoort bij de standaarden van OP (Onderwijsproces). Het gaat hier om onderwijs dat ervoor zorgt dat alle leerlingen maximaal kunnen leren. De standaarden die hierbij horen gaan over de inhoud van het onderwijs en de manier van lesgeven.
Reflectietip: Bij ons op school is de intern begeleider diepgaand op de hoogte van OP2 en OP3 en onze leerkrachten ook.
Kernvraag 2: Voelen de leerlingen zich veilig?
De tweede kernvraag hoort bij de standaarden van VS (Veiligheid & Schoolklimaat). Het gaat hier om de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen en de manier waarop de school daarvoor een ondersteunende omgeving biedt.
Reflectietip: In ons veiligheidsbeleid is een verwijzing naar VS1/2 opgenomen.
Kernvraagvraag 3: Leren de leerlingen genoeg?
De derde kernvraag hoort bij de standaarden van Onderwijsresultaten (OR). Het gaat hier om zowel de ‘leerresultaten’ in OR1 Resultaten als ook de ‘sociale’ resultaten in OR2 Sociale en maatschappelijke competenties. Als deze processen in de basis goed verlopen, zal het resultaat (moeten) zijn dat de leerlingen genoeg leren.
Reflectietip: Omdat onze leerlingen goed afgestemd onderwijs krijgen (positief antwoord op hoofdvraag 1) en omdat onze school een veilige omgeving is (positief antwoord op hoofdvraag 2), zijn de passende resultaten aan een vanzelfsprekende opbrengst.
‘Genoeg’ (hoofdvraag 3) heeft hier minstens drie betekenissen: vanuit OP (het onderwijsproces) betekent ‘genoeg’ o.a. dat de kerndoelen voor de basisvaardigheden worden beheerst. Vanuit VS (veiligheid en schoolklimaat) betekent ‘genoeg’ o.a. dat de leerlingen een goede basis hebben aan sociale en maatschappelijke competenties. Vanuit OR (onderwijsresultaten) betekent ‘genoeg’ o.a. dat leerlingen ongeacht hun achtergrond hun leerpotentieel hebben benut en zo met gelijke kansen naar het vervolgonderwijs gaan.
Geïnteresseerd in meer verdieping en een praktische vertaling van het onderzoekskader naar jouw school? Je kunt je inschrijven voor de één-daagse training ‘Waarderingskader in de vingers’. Naast je kennis over het waarderingskader, ga je ook met het spel mee naar school waarmee je je teamleden meteen kunt betrekken bij de inhoud.